Capsunele – sursa zilnica de sanatate

Ideea unei mese hranitoare si cea a imbinarii utilului nutritiv alimentar cu satisfacerea gurmandului launtric, poate parea de cele mai multe ori un paradox Cunoscute si utilizate inca din Roma Antica pentru efectele lor terapeutice, capsunele, consumate ca atare sau intr-un desert apetisant, sunt o sursa de sanatate si in acelasi timp fac deliciul tuturor. […]

Ideea unei mese hranitoare si cea a imbinarii utilului nutritiv alimentar cu satisfacerea gurmandului launtric, poate parea de cele mai multe ori un paradox

Cunoscute si utilizate inca din Roma Antica pentru efectele lor terapeutice, capsunele, consumate ca atare sau intr-un desert apetisant, sunt o sursa de sanatate si in acelasi timp fac deliciul tuturor.

Datorita continutului crescut de vitamine si minerale, acest rasfat vizual si gustativ se incadreaza perfect in algoritmul unei diete echilibrate.

Cu doar 55 de calorii pe portie (aproximativ 8 capsune), se asigura 140% din doza zilnica de vitamina C recomandata la copii.

Printre vitaminele de baza se afla:

Vitamina C

Analizand continutul in vitamina C – acid ascorbic, capsunele rivalizeaza cu citricele. O portie de capsune are o cantitate de acid ascorbic echivalenta celei dintr-o portocala. Conform Enciclopediei Medicale MedlinePlus a Institutului National de Sanatate, acidul ascorbic mentine troficitatea gingiilor si a tesuturilor care sustin dintii, accelereaza vindecarea plagilor, imbunatateste imunitatea organismului si previne formarea radicalilor liberi si a celulelor tumorale.

Vitaminele A, D, E si K

Vitamina A detine un rol important in sanatatea tegumentelor si a mucoaselor, vitamina D este esentiala pentru sistemul osos si pentru absorbtia optima a calciului, vitamina E are un foarte puternic rol antioxidant, iar vitamina K asigura o coagulare sanguina eficienta fiind indicata in oprirea hemoragiilor si in tulburarile hepatice.

Vitaminele B

Din abundenta in capsune se gaseste si complexul vitaminic B: B1 (tiamina), B2 (riboflavina), B3 (niacina), B6 si B12. Acesta creste randamentul intelectual si capacitatea de concentrare, sustine sistemul nervos central si sistemul cardiovascular, creste acuitatea vizuala (B2 in special) si asigura dezvoltarea armonioasa a copiilor si adolescentilor.

Folatul

Cunoscut si sub denumirea de acid folic, folatul este esential pentru formarea corespunzatoare a ADN-ului si asigura integritatea tisulara. Alaturi de vitamina B12 contribuie la formarea globulelor rosii sanguine si, in consecinta la sanatatea sistemului cardiovascular. Nivelurile scazute de acid folic sunt corelate cu incidenta aparitiei malformatiilor congenitale si a defectelor de tub neural, cum este spina bifida in timpul dezvoltarii embrionare. Din acest motivprezenta lui in alimentatia femeilor gravide este extrem de importanta.

Prin continutul lor in fibre (3,8 grame/portie) ajuta la echilibrarea digestiei, consumul zilnic furnizand si o mare cantitate de minerale cum ar fi calciu (23,24mg/portie), fier (0,63mg), magneziu (16,60), fosfor (31,54mg), potasiu si seleniu.

Potentialul lor alergen este foarte crescut necesitand prudenta din partea parintilor cu privire la consumul copiilor alergici, deoarece acestia sunt tentati sa consume dulciuri care au in componenta lor urme de capsune (inghetata cu fructe). Atitudinea corespunzatoare consta in urmarirea alimentatiei micutilor si citirea cu atentie a etichetelor produselor comerciale.

Cercetatorii au izolat din aceste fructe proteina incriminata in declansarea reactiilor alergice. Aceasta proteina a fost corelata cu culoarea rosie a capsunelor, iar structura ei este asemanatoare polenului; se pare ca persoanele alergice la polen au risc crescut de a prezenta aceleasi manifestari si in cazul ingestiei de capsune. Este dovedit ca aromele artificiale nu contin acest factor alergen si pot fi consumate in siguranta.

Pentru a-i feri pe cei mici de aceste riscuri, indicatiile specialistilor sunt destul de stricte in privinta introducerii acestora in alimentatia micutilor in cadrul diversificarii alimentare nu mai devreme de varsta de 1 an. Sursa: www.livestrong.com